In theaterseizoen 2018 - 2019 stond Freek de Jonge weer helemaal alleen op het toneel met zijn voorstelling De Suppoost.

Freek de Jonge - Biografie

Naam
Freek de Jonge
Geboortedatum
30 augustus 1944
Geboorteplaats
De Marne
Opleiding
Culturele Antropologie, Nederlands
Awards
Toon Hermans Award, Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties Oeuvreprijs

Freek de Jonge in De Tamboer

In theaterseizoen 2018 - 2019 stond Freek de Jonge weer helemaal alleen op het toneel met zijn voorstelling De Suppoost. Het publiek kon zijn avonturen als zaalwachter in het Groninger Museum volgen. Van voorvallen tijdens ontmoetingen met bezoekers tot invallen betreffende kunst- en vliegwerk. Met zijn solovoorstelling borduurde hij voort op de expositie in het Groninger Museum, waarin de jarenlange samenwerking met zijn vrouw Hella in beeld werd gebracht met kostuums, keramieken, foto's en filmbeelden. 

In 2017 was Freek de Jonge ook te zien in Theater De Tamboer met zijn vijfde verkiezingsconference. Tijdens deze voorstelling maakte Freek gebruik van zijn vrijheid van meningsuiting en pakte hij de aanloop naar de verkiezingen aan om de staat van het land te duiden en de stemming te peilen. Volgens pers behoren zijn verkiezingsconferences tot de best gemaakte voorstelling van Freek ooit! 

Biografie van Freek de Jonge

Freek de Jonge werd geboren in 1944 en groeide op in Friesland. In 1965 vertrekt hij naar Amsterdam voor zijn studie Culturele Antropologie, maar van studeren komt niet veel. Ook niet als hij besluit om over te stappen naar Nederlands. Freek de Jonge besteedt zijn tijd veel liever aan optreden. In zijn studententijd leert hij Jop Pannekoek kennen die regelmatig optredens voor hem regelt en hem in contact brengt met Bram Vermeulen. Samen met Johan Gertenbach vormen ze het trio Cabariolet. Het trio kent geen groots succes, waardoor Johan besluit zijn tijd aan zijn studie te besteden. Bram en Freek gaan vanaf dat moment als duo verder. 

Tijdens het Camaretten cabaretconcours in Delft wekt het duo de belangstelling van pers en publiek, met als gevolg dat ze steeds vaker optreden. In 1969 gaat hun avondvullende programma in première: Dutch Music & Comedy Show, Neerlands Hoop in Bange Dagen. Hiermee geven ze het Nederlandse cabaret een geheel nieuwe impuls. Het duo is gevat en kleurt allesbehalve binnen de lijntjes. Het effect is overrompelend en Neerlands Hoop wordt het boegbeeld van de linkse beweging in Nederland. 

In 1980 gaat Freek de Jonge voor het eerst solo met de voorstelling De Komiek. Hiermee zet hij de rode draad in zijn voorstellingen op de kaart. Wat wederom voor een nieuwe impuls zorgt in de cabaretwereld. Vanaf zijn voorstelling De Pretentie (1987) worden de voorstellingen weer minder hecht. Zijn inmiddels bekende rode draad blijft aanwezig, maar is niet langer het belangrijkste gegeven binnen zijn voorstellingen. Het fundament voor Freek zijn parabels en verhalen zijn zijn grappen die de bouwstenen vormen voor het dramatisch geheel. Dit alles met maar één doel: het publiek in de spanningsboog van de avond vangen en tot volledige overgave dwingen, zodat het wonder kan geschieden, het wonder van de totale concentratie: het absoluut denken aan totaal niets. 

In 1999 gaat hij een nieuwe uitdaging aan door in één jaar tijd tien voorstellingen te maken onder de verzamelnaam De Grens. Hierin laat hij alle vormen van cabaret de revue passeren. 

De jaren die volgen blijft hij zich constant vernieuwen als creatieve duizendpoot. Inmiddels heeft hij tientallen voorstellingen op zijn naam staan, waaronder: De Laatste Lach (2008), Het Verlossende Woord (2010) en De Lachgasfabriek (2019). Verschillende hitnoteringen in de Top 40: Dankzij de dijkenLeven na de dood en Staakt makkers staakt. Meerdere boeken/romans, waaronder: De Rode Draad, De Hoekvlag en De Toeschouwer en films als De Illusionist en De Komediant.