De rider
Hieraan moet een goede rider voldoen
Tips & tricks voor artiesten: hieraan moet een goede rider voldoen
Als beginnende artiest of band doe je het liefste waar je goed in band: muziek maken! En die muziek wil je vast en zeker aan zoveel mogelijk mensen laten horen. Maar hoe kom je nu uiteindelijk met een tournee terecht in zo’n mooi theater? Welke voorbereidingen kun je treffen en hoe zorg je dat je de aandacht trekt van boekers? In deze blog beantwoorden we een praktische vraag, namelijk: waaraan moet een goede rider voldoen?
Wat is een rider?
Op een rider verzamel je alle praktische informatie over jouw band of act. Hierdoor heeft het podium waar je optreedt alvast een goed beeld van welke technische ondersteuning er nodig is. Je kunt onderscheid maken tussen een technische rider en een hospitality rider, maar deze worden ook wel samengevoegd.
Technische rider
Een goede technische rider omvat een zo compleet mogelijk overzicht van alle technische specificaties voor het optreden. Zo staat er bijvoorbeeld in uit hoeveel muzikanten de band bestaat, welke apparatuur er nodig is en wie dat verzorgt. Soms neem je als band zelf een volledige backline mee, maar op festivals speel je vaak over een backline die al aanwezig is.
Een goede technische rider bevat onder andere:
- Priklijst: een gedetailleerd overzicht van de audiokanalen die je nodig hebt en de instrumenten die je gebruikt. Op basis van de priklijst kunnen de technici van het podium de juiste microfoons klaarzetten voor je optreden.
- Stageplan: een schematische weergave van het podium, waarop je aangeeft wat iedere muzikant gebruikt. Denk aan een riser voor de drummer of een effectenbak voor de gitarist.
- Backline: een overzicht van alle gebruikte apparatuur, zoals versterkers, installaties en instrumenten.
- Contactgegevens: zo kan de technicus van het podium of festival altijd met je overleggen over de technische specificaties en ondersteuning.
Hospitality rider
Naast je wensen op het gebied van techniek, heb je als artiest wellicht ook specifieke wensen op het gebied van gastvrijheid. Als je een tournee van enkele weken of zelfs maanden doet, wil je niet iedere avond een ongezonde afhaalmaaltijd voorgeschoteld krijgen. Daarom geef je op een hospitality rider aan welke wensen je hebt voor consumpties en verzorging. Ook deze rider vormt een onderdeel van het contract, het is dus belangrijk om dit mee te nemen in de onderhandelingen.
Nu kun je natuurlijk allerlei eisen stellen, zoals dure flessen whisky en uitsluitend blauwe M&M’s, maar daarmee maak jij jezelf niet populair bij organisatoren. Beperk je daarom echt tot de belangrijke zaken en vermeld op de hospitality rider bijvoorbeeld:
- Specifieke dieetwensen of allergieën
- Wensen over verzorging, zoals een afsluitbare kleedkamer met douche en handdoeken
- Parkeergelegenheid voor het aantal voertuigen waarmee je komt
Waarom een goede rider opstellen?
Een technische rider vormt onderdeel van het contract dat je met een boeker of programmeur opstelt. Zo voorkom je dat er na afloop van het optreden onduidelijkheid is over wie wat betaalt. Of dat er tijdens het optreden ineens bepaalde apparatuur ontbreekt.
Maar een andere belangrijke reden voor het opstellen van een goede rider is professionaliteit. Doordat in een rider alle benodigdheden en wensen voor een vlekkeloos optreden inzichtelijk zijn gemaakt, bespaar je jezelf én het podium waar je optreedt veel tijd. En vooral ook frustratie! Want niets is zo vervelend als onduidelijkheden, miscommunicatie of verwachtingen die niet op elkaar aansluiten.
Checklist technische en hospitality rider
Wil je aan de slag met je technische en hospitality rider? Gebruik dan zeker onze checklist voor een goede rider:
- Samenstelling gezelschap
- Priklijst
- Stageplan
- Backline
- Monitoring wensen: in-ear of stage?
- Riser nodig?
- Krachtstroom nodig?
- Front of House en PA wensen?
- Geluidstechnicus: neem je zelf iemand mee of maak je gebruik van de technicus van het podium/festival?
- Benodigde opbouwtijd
- Aantal auto’s i.v.m. parkeergelegenheid
- Dieetwensen, allergieën
- Wensen voor verzorging, zoals kleedkamers, handdoeken, etc.
- Aantal gasten voor de gastenlijst