De kaartverkoop van theaterseizoen 2024-2025 is gestart!

Singer-songwriter Festival 2022
Singer-songwriter Festival 2022

De programmeur

Zo trek je de aandacht van de theaterprogrammeur

Tips & tricks voor artiesten: zo trek je de aandacht van de theaterprogrammeur

Als je droomt van een theatertour, dan heb je als eerste een belangrijke taak: de aandacht van de theaterprogrammeur trekken. In de vorige blog las je al over de specifieke dynamiek van de theaterwereld, ten opzichte van het popcircuit. In dit artikel zoomen we verder in op de werkwijze van een programmeur. Zodat jij straks weet hoe je opvalt!

Hoe een theaterprogrammeur te werk gaat 

Het culturele seizoen loopt van september tot en met juli van het daaropvolgende jaar. Maar voordat zo’n theaterprogramma klaar staat voor de kaartverkoop, is de programmeur soms al wel een jaar met de voorbereidingen bezig. Om je een beeld te geven van hoe een theaterprogrammeur te werk gaat, schetsen we een globale tijdlijn:

  • Mei t/m oktober: de programmeur bezoekt en bekijkt voorstellingen en previews op diverse (theater)festivals, evenementen en theatermakers-dagen. Ook ontvangt de programmeur brochures vanuit theaterproducenten en impresariaten met het voorstellingsaanbod voor het nieuwe theaterseizoen.
  • November t/m januari: de programmeur gaat met theaterproducenten, impresariaten en gezelschappen of artiesten in gesprek. In overleg beslist De Tamboer welke voorstellingen naar het theater komen. Daarvoor worden opties geplaatst op specifieke data.
  • Februari t/m maart: de programmeur start de financiële onderhandeling met theaterproducenten en impresariaten. Eind maart is het theaterprogramma definitief en gaan de marketeers aan de slag voor de start kaartverkoop.

Stel dat je in theaterseizoen 2024-2025 een theatertournee wilt organiseren. Dan is de periode mei tot oktober 2023 dus een goede periode om je voorstelling bij de programmeur onder de aandacht te brengen.

Checklist: waar let een programmeur op?

Theaterprogrammeurs worden bedolven onder artiesten, bands en gezelschappen die willen optreden. Het programma-aanbod kan via theaterproducenten en impresariaten komen, maar natuurlijk kun je zelf ook als artiest actie ondernemen.

De tijd van een cd’tje door de brievenbus is geweest, de meeste communicatie gaat online. Maar hoe zorg je dat jouw e-mail er tussenuit springt in die bomvolle inbox? We zetten wat tips van onze programmeur op een rij!

  1. Als programmeur wil je getriggerd worden. Een e-mail moet in één oogopslag duidelijk maken wat jij als artiest of act te bieden hebt. Een droge, lange tekst is niet de beste aanpak. Zorg voor aansprekend, professioneel beeldmateriaal.
  2. Geef meteen een goed beeld van je act met videolinks. Vermeld daar bij of het gaat om een live opname, videoclip of trailer. Zeker de live opname is interessant, omdat dit een indruk geeft van de performance én respons van het publiek. Een goed YouTube-kanaal met kwalitatieve video’s is dus heel belangrijk. 3
  3. Vermeld een lijst met interessante podia of festivals waar je al hebt opgetreden.
  4. Heb je aanbevelingen vanuit de pers, programmeurs of andere professionals? Stuur deze dan mee.
  5. Staan er binnenkort optredens op je agenda? Vermeld de data en locaties dan in de mail. Want nog liever dan een live video bekijken, ervaart een programmeur zelf een optreden. Om in een zaal met publiek zelf te zien welke sfeer en energie er hangt. Een live optreden bezoeken laat altijd meer en veel langer indruk achter.
  6. Kies het juiste moment! Zoals we al zeiden is timing heel belangrijk. Het heeft geen zin om in het voorjaar te mailen voor een theatertour in het najaar. Lees meer over de dynamiek van de theaterwereld in deze blog.
  7. Ben je nog een beginnende of aanstormende artiest? Sluit je dan aan bij een impresariaat. Een management geeft een bepaalde mate van professionaliteit weer, een kwaliteitsstempel.
  8. Tot slot. Naast de kwaliteit van een act, is het ook de vraag of er behoefte vanuit het publiek is voor een bepaald genre of onderwerp. Dus ook al is je voorbereiding nog zo goed en je beeldmateriaal nog zo effectief, dan nog word je niet automatisch door alle theaters geboekt. Bedenk dat een programmeur altijd zoekt naar het juiste profiel en de juiste balans in de programmering. Speel je in een countryband en staan er al tien countryshows geboekt? Dan is dat wellicht voor dat theater en publiek voldoende.

Neem direct contact op met onze programmeur

Zie jij jezelf al schitteren op het podium van theater De Tamboer? Met de tips in deze blog weet jij precies hoe je de aandacht van onze theaterprogrammeur kunt trekken. Neem nu direct contact op met via programmering@detamboer.nl. Wie weet sta jij volgend seizoen dan wel op de Hoogeveense planken!  

De theatertour

De rider