De kaartverkoop van theaterseizoen 2024-2025 is gestart!

Maurice - horeca De Tamboer - 2023

Team De Tamboer - Maurice

"Ik wil echt niet iedere dag hetzelfde werk doen van 9 tot 5"

In de rubriek Team De Tamboer stellen we onze collega's voor! Zij vertellen over hun werk bij het theater en delen herinneringen. Vandaag: Maurice, coördinator van de afdeling Horeca.

“Ik ben coördinator Horeca bij De Tamboer. Ik ben altijd actief geweest in de horeca en heb in verschillende hotels en restaurants gewerkt in diverse landen. Er is wereldwijd continu behoefte aan horecapersoneel. Als je werkt in de horeca heb je dus niet alleen een hele leuke baan, maar kun je tegelijkertijd iets van de wereld zien. Een leuke bijkomstigheid, die mijn keuze voor dit vak mede bepaald heeft. En dat zie je terug in mijn werkervaring.

In mijn laatste jaar aan de Hotelschool in Zwolle liep ik stage in Zwitserland. Daar ben ik uiteindelijk zes jaar gebleven en heb in verschillende hotels gewerkt. Hierna vertrok ik naar de Verenigde Staten. Als general manager werkte ik daar 8 jaar voor verschillende restaurants. Vervolgens kwam ik terecht in Luxemburg, waar ik 13 jaar gewoond en gewerkt heb. Highlight daar was mijn eigen restaurant. Uiteindelijk kwam ik terug in Nederland, waar ik een poosje werkte bij De Schildhoeve en bij Vliegveldrestaurant Hoogeveen. Na een lastige coronaperiode belandde ik in het najaar van 2021 bij De Tamboer. Hier heb ik echt helemaal mijn plekje gevonden, het is zo’n gave job!

Werken in de horeca is ontzettend divers, zeker in De Tamboer. Je hebt hier niet alleen voorstellingen, maar ook vergaderingen, congressen en andere evenementen. Vaak denken mensen dat je alleen maar aan het koffie schenken bent. Maar voordat je koffie schenkt, is er al zoveel werk aan vooraf gegaan. Zo houd ik me bezig met de personeelsplanning, het maken van offertes, inkoop van onze voorraden, aansturing van het horecapersoneel en begeleid ik bijeenkomsten.

Ik houd het overzicht om ervoor te zorgen dat de hele dag of avond goed verloopt. En dat doe ik natuurlijk samen met mijn collega’s. Ik vind het heel belangrijk om echt samen te werken, als team. Ik breng mensen graag bij elkaar. Je kunt het niet alleen, je doet het echt met z’n allen.

Het leuke is dat wij heel vaak te maken hebben met vrolijke mensen. Onze gasten zijn echt een avondje uit, ze zijn blij en gelukkig. En het omgaan met mensen is hier heel divers. Want we krijgen ook bezoekers van congressen of vergaderingen, weer een hele andere doelgroep. Juist die afwisseling is zo leuk. Ik wil echt niet iedere dag hetzelfde werk doen van 9 tot 5. Nou, dan ben je in een theater op de juiste plek!

Zo vind ik de festivals die wij zelf organiseren echt fantastisch, zoals het Blues, Irish en Country Festival. Er is dan reuring in het hele pand. Overal is wat te doen en moeten barretjes met personeel komen. Daar gaat flink wat organisatie in zitten. Ik vind het zo leuk om dat allemaal te regelen. En je kijkt dan altijd hoe je iets kunt organiseren dat bij het festival past. Zo hadden we een Jack Daniels corner bij het Bluesfestival en bij het Irish festival mag een Guinness bar natuurlijk niet ontbreken. Het is soms intern een gekkenhuis voorafgaand aan de festivals, maar die reuring vind ik geweldig.

Vaak proberen wij even een glimp van de voorstelling op te vangen, dat is altijd leuk om mee te krijgen. Sommige artiesten komen na afloop even naar de foyer voor een drankje, zoals Bert Visscher of Peter Pannekoek. Frans Bauer nam uitgebreid de tijd om met ons horecateam op de foto te gaan. Het is zo mooi om zo’n blijk van waardering voor ons werk te ontvangen.

Andersom proberen wij onze gasten natuurlijk in de watten te leggen. Niet alleen het publiek, maar ook zeker de artiesten. Zo hebben we een grote taart geregeld toen Youp van ’t Hek zijn allerlaatste voorstelling hier speelde. We hebben de vernieuwde artiestenfoyer zelfs aan hem opgedragen. Afgelopen jaar was Kim Wilde hier precies op haar verjaardag. Dat konden we ook niet onopgemerkt voorbij laten gaan. We hebben een taart geregeld en alle bezoekers kregen feesthoedjes. Zo hebben we er echt een feestje van gemaakt, Kim was enorm verrast. Kijk, dat zijn nou de leuke dingen om mee te maken als je werkt in een theater!”