Team De Tamboer - interview Jeanette

Team De Tamboer: Jeanette

"Theater is leven, voelen, geraakt worden door emoties"

In onze nieuwe rubriek Team De Tamboer stellen we iedere maand één van onze collega's voor! Zij vertellen over hun werk bij het theater en delen herinneringen. 

"Ik ben Jeanette, ik werk als manager klantenservice bij Theater De Tamboer. Mijn eerste werkdag was zaterdag 25 augustus 1979, ruim 41 jaar geleden. Ik herinner me het nog als de dag van gisteren. Het was een heerlijke dag, want we startten namelijk met de kaartverkoop.
Ik moest op een heel groot vel turven hoeveel animo er was voor de verschillende voorstellingen. Zo kregen we een goed beeld van de voorstellingen die snel uitverkocht zouden raken. Er waren zoveel mensen op de been, ik herinner het me echt als een dag vol reuring en gezelligheid.

Als manager klantenservice zijn mijn werkzaamheden enorm veelzijdig. Juist de afwisseling van enerzijds het werken op kantoor en anderzijds het ontmoeten van gasten en artiesten rondom een voorstelling maken deze baan zo leuk.
Op dit moment tijdens de corona crisis zien mijn dagen er natuurlijk anders uit dan normaal, omdat we geen activiteiten hebben. We houden ons nu veel bezig met klantcontact, we beantwoorden vragen, verplaatsen voorstellingen, doen terugbetalingen. Hopelijk gaan we snel weer terug naar de tijd waarin ons theater bruist!"

"Het contact met de gasten geeft me enorm veel energie!"

Ik ben eindverantwoordelijk voor de kaartverkoop. Dat betekent in de praktijk dat ik overdag veel administratieve werkzaamheden doe, zoals het inrichten van voorstellingen in ons kaartverkoopsysteem en het financieel afwikkelen van voorstellingen. Ik ben ook aanspreekpunt voor gasten in het gebouw, aan de kassa of bij zakelijke evenementen. Hoe drukker en hoe meer activiteiten, hoe beter!

Ik stuur mijn directe collega’s aan en ben ook verantwoordelijk voor de planning van het personeel dat rondom een voorstelling werkt. Zo zijn er bij iedere voorstelling medewerkers nodig, bijvoorbeeld voor de kaartcontrole, bemanning van garderobe en plaats toewijzing in de zaal. Ik zie erop toe dat deze taken allemaal tijdig worden ingevuld.

Daarnaast ondersteun ik diverse afdelingen waar nodig. Als theater ontvangen wij voorstellingsaanbod, waaruit wij dan de voorstellingen kiezen die we naar Hoogeveen willen halen. Ik vind het altijd erg leuk om bij dit proces betrokken te zijn. We mogen allemaal aangeven welke voorstellingen wij vinden passen bij ons publiek. Het is erg leuk om daar met elkaar over te brainstormen. Welke voorstellingen kiezen we wel of juist niet?

Wat mij na 41 jaar nog steeds heel veel energie geeft is het begeleiden van de voorstellingen. Dat begint met het persoonlijk ontvangen van de artiest en natuurlijk met onze gasten. Daarnaast zie je heel veel mooie voorstellingen, waarover je dan na afloop in gesprek gaat met de mensen. Ik vind het heerlijk om te horen hoe mensen hun avondje uit hebben ervaren. Dat contact geeft me enorm veel energie. En niet te vergeten: de festivals, waarbij we tot diep in de nacht aanwezig zijn. Groot of klein, het is altijd een feestje om daarbij te werken.

Werken bij een voorstelling of festival biedt een mooie afwisseling van mijn overige werkzaamheden overdag. Juist die combinatie vormt voor mij de perfecte balans in mijn werk. Ik ben als een spil in het bedrijf betrokken bij heel veel aspecten van wat er gebeurt in het theater.

We werken bij De Tamboer met een klein team, maar we houden het theater echt allemaal mét elkaar draaiende. Iedereen vormt een cruciaal schakeltje in de machine, samen weten we ontzettend veel mensen blij te maken. Daar ben ik trots op.

Zelf zou ik het liefste overdag in een meer open ruimte zitten, zodat je nog beter zichtbaar bent voor binnenlopende gasten. Ik stel me een ruimte voor die als ontmoetingsplek werkt. Waar je even lekker gaat zitten lezen, werken, een kopje koffie drinkt of misschien zelfs een hapje eet. Wie weet wat de toekomst ons nog brengt.