De kaartverkoop van theaterseizoen 2024-2025 is gestart!

Team De Tamboer - Bert

Team De Tamboer - Bert

"De beveiliger was duidelijk: geen sleutel, geen optreden!"

In onze rubriek Team De Tamboer stellen we iedere maand één van onze collega's voor! Zij vertellen over hun werk bij het theater en delen herinneringen. Vandaag: Bert van de afdeling Facilitaire dienst, Commerciële verhuur en planning.

"Ik werk al 21 jaar bij De Tamboer. Momenteel ben ik Hoofd Facilitaire dienst en hoofd Commerciële verhuur en planning, maar ik heb inmiddels al op heel veel afdelingen in het bedrijf gewerkt. Ik ben begonnen als huismeester. Dat hield in dat ik bijvoorbeeld hielp met het klaarzetten van zalen voor vergaderingen of andere activiteiten, of hand- en spandiensten verrichte op het toneel rondom voorstellingen. Later werd ik daarnaast ook portier en maakte lange dagen. Zo begon ik ’s morgens om 8 uur met het klaarzetten van zalen, maar was ik ’s avonds ook nog ter begeleiding bij voorstellingen.

Daarna werkte ik als portier en kassamedewerker, samen met mijn collega Rudie, de huidige programmeur. Er was in die tijd natuurlijk nog geen online verkoop via de website, dus het was altijd ontzettend druk aan de kassa. We sprongen dan tijdens elke voorstelling bij als tweede kassamedewerker. Op zaterdagmiddag zaten Rudie en ik om de week alleen aan de kassa, dan was het behoorlijk druk met soms wel een man of tien aan de kassa en telefoontjes tussendoor. Dat gaat nu wel heel anders.

Op een gegeven moment kwam er een functie vrij op de afdeling zaalhuur, dus kwam ik daar terecht. Hier heb ik contact met bedrijven en zakelijke klanten die een ruimte willen huren voor vergaderingen, theatershows, ledenvergaderingen of andere activiteiten. Dit doe ik nu nog steeds. Daarnaast verzorgde ik ook de ledenadministratie van de Vrienden van De Tamboer, wat toen nog geen aparte vereniging was, zoals nu. Ook stelde ik samen met onze cateraar horecamenu’s vast.

Inmiddels ben ik naast hoofd commerciële verhuur, ook verantwoordelijk voor de facilitaire dienst en planning. Ik heb dus nog steeds contact met klanten, breng hun wensen in kaart en stel offertes op voor hun aanvraag. Maar ik stuur ook de afdelingen techniek en huishoudelijke dienst aan.

Daarnaast bewaak ik de algehele planning van De Tamboer. Onze programmeurs boeken voorstellingen vaak al 1 of soms 2 jaar vooruit. Wanneer er zakelijke verhuuraanvragen komen, zoek ik samen met de klant naar de gaten in de agenda en prikken we het juiste moment. Soms is dat een afweging: blokkeren we een datum voor een groot congres en moet de programmeur dus een voorstelling verplaatsen? Dat gaat in ons kleine team altijd in goed overleg. Omdat ik goed zicht heb op de agenda, ben ik ook verantwoordelijk voor de aanbesteding van onderhoudswerkzaamheden.

Ik heb het complete overzicht op alle activiteiten die plaatsvinden in De Tamboer en zorg daarbij direct voor de personeelsplanning van techniek en huishoudelijke dienst. Dat is dus een handige combinatie van taken. Ik verzamel de technische riders van gezelschappen en artiesten, waarop zij aangeven welke ondersteuning zij nodig hebben bij een evenement. Ieder gezelschap heeft weer zijn eigen wensen en eisen. Vaak huren we externe partijen in, bijvoorbeeld wanneer we extra technici of apparatuur nodig hebben. Denk bijvoorbeeld aan onze eigen festivals. Ik zorg dan dat alle benodigde apparatuur in huis is en dat de juiste mensen aanwezig zijn.

In alle jaren dat ik hier werk, heb ik genoeg gekke situaties meegemaakt. Ik ben helemaal bij de achterdeur begonnen als huismeester, maar ook nu kom ik dankzij mijn diverse functie nog steeds veel in aanraking met verschillende mensen. Ik kan me herinneren dat ik in mijn begintijd als huismeester en portier een aanvaring heb gehad met de beveiliger van de Golden Earring. De band wilde hun kleedkamer per se kunnen afsluiten, maar wij hadden geen sleutel voorhanden. Het was helemaal niet gebruikelijk om de kleedkamers te vergrendelen tijdens een voorstelling.

De beveiliger was duidelijk: geen sleutel, geen optreden! Ik had zelf een algemene loper van het gebouw, maar die kon ik natuurlijk niet weggeven. Uiteindelijk vonden we een oplossing en ging het concert gelukkig door. Zanger Barry Hay kwam duidelijk onder invloed het podium op, dus toen ging er bij mij wel een lichtje branden waarom die deur op slot moest haha!

Wat dit werk zo leuk maakt, is de diversiteit en vrijheid die je hebt. Geen werkdag is hetzelfde en iedere dag heb je weer contact met verschillende soorten mensen. Als portier verwelkomde ik de artiesten in ons gebouw, daarin zie je al hoe verschillend iedereen is. Zo trok Jos Brink zich een uur voor aanvang van de show terug en wilde hij niet meer gestoord worden, terwijl je met Bert Visscher nog rustig staat te praten tot vijf minuten voordat hij het podium opstapt!

De allereerste voorstelling van Bert Visscher die ik bijwoonde is er eentje die me goed is bijgebleven. Ik ben een enorme fan van Bert, dus ik zorgde dat ik die avond moest werken. Zo kon ik hem zelf persoonlijk ontvangen en in levende lijve ontmoeten.

Geen enkele dag loopt zoals je verwacht. Juist dat maakt werken bij De Tamboer zo dynamisch en leuk."