De kaartverkoop van theaterseizoen 2024-2025 is gestart!

Team De Tamboer - Baukje, werkt op marketing afdeling

Team De Tamboer - Baukje

"Het liefst wil je natuurlijk iedere avond een uitverkochte zaal!"

In onze nieuwe rubriek Team De Tamboer stellen we iedere maand één van onze collega's voor! Zij vertellen over hun werk bij het theater en delen herinneringen. Vandaag: Baukje van de afdeling Marketing & Communicatie.

"Het moment waarop al die mensen stonden te zingen en genieten bij Kensington, gaf me echt kippenvel!"

"Ik ben Baukje, 31 jaar oud en ik ben hoofd Marketing & Communicatie bij De Tamboer en Het Podium. Ik ben begonnen als marketingmedewerker bij het theater, omdat er destijds een collega met zwangerschapsverlof was. Dat beviel zo goed, dat ik uiteindelijk mocht blijven. Nu zijn we al 8,5 jaar verder, ongelofelijk zeg, de tijd vliegt voorbij!

Ik houd me bezig met alle communicatie van De Tamboer én sinds drie jaar ook van Het Podium. We zijn in 2018 namelijk gefuseerd tot één organisatie. Ik vorm samen met één directe collega onze afdeling. Ons werk is heel erg divers, denk aan: de website onderhouden, nieuwsbrieven en mailings versturen, sociale media kanalen beheren, betaalde online campagnes opzetten, persberichten schrijven en drukwerk regelen, zoals posters, flyers en natuurlijk de brochure. We hebben veel contact met impresariaten en producenten die er samen met ons alles aan doen om de artiesten een volle zaal te bezorgen.

We houden ons niet alleen bezig met de voorstellingen en concerten in het theater en poppodium, maar voeren ook werkzaamheden uit voor de bedrijfstakken cultuureducatie, horeca en zakelijke verhuur. De mogelijkheden die wij hiervoor aanbieden moeten ook onder de aandacht worden gebracht, daarvoor zetten we diverse kanalen in.

Als hoofd van de afdeling bewaak ik het overzicht, de planning en het budget. In overleg met onze programmeur besluiten we voor welke voorstellingen we nog extra communicatiemiddelen in gaan zetten. We moeten onze tijd helaas verdelen, maar het liefst wil je natuurlijk iedere avond een uitverkochte zaal!

Voor mij is eigenlijk geen werkdag hetzelfde. Op maandag beginnen mijn collega en ik met een weekstart, waarin we bekijken welke werkzaamheden er deze week moeten gebeuren. We verdelen de taken onderling en gaan dan aan de slag. Maar in ons werk gebeuren er altijd onverwachte dingen.
De voorstelling van morgenavond zit nog niet vol genoeg: hoe zorgen we dat de kaartverkoop nog een laatste zetje krijgt? Oeps, de artiest van vanavond is ziek, dus we moeten alle gasten zo snel mogelijk informeren dat de voorstelling niet doorgaat. Er is een voorstelling bijgeboekt die direct in de verkoop moet, omdat de artiest zijn hele tournee in één keer aankondigt.

Zo blijft ons werk altijd onvoorspelbaar, afwisselend en interessant! Ik hou zelf ontzettend veel van muziek, daarom vind ik het ontzettend leuk dat De Tamboer en Het Podium gefuseerd zijn. Ik zit nu één dag per week op kantoor bij Het Podium en dat bevalt me erg goed. De popwereld heeft weer een hele andere dynamiek dan het theater. Het gaat allemaal nog meer ad hoc en het contact met artiesten is wat losser, dat vind ik fijn. We hebben met het Podium afgelopen jaar in coronatijd hele leuke projecten opgezet, zoals de tuinconcerten en Locked & Live. Dat geeft energie!

De Tamboer organiseert elk jaar een aantal festivals, zoals het Irish Festival, Bluesfestival en Singer-songwriter Festival. Ik ben verantwoordelijk voor de organisatie hiervan. Zo boek ik bijvoorbeeld de vliegtickets en hotels voor artiesten vanuit het buitenland, maak ik een logistiek draaiboek om te zorgen dat alle taken worden ingevuld en onderhoud ik het contact met de bands. De acts op het Singer-songwriter Festival programmeer ik zelf, super leuk! Op de avond zelf werkt ons team samen om ervoor te zorgen dat alles goed verloopt. De werkdag is lang, maar de voldoening wanneer je al die honderden mensen ziet genieten is enorm groot, dat geeft een kick!

Een moment dat mij heel goed is bijgebleven is het optreden van Kensington op TamboerPop, 4 april 2015. We organiseerden voor het eerst een popfestival en dat was echt een beetje mijn kindje. Ik had alle bands zelf geboekt en was erg trots op de line up. De eerste editie was met 1500 kaarten uitverkocht, wauw! Het moment waarop al die mensen in de Tamboerzaal stonden te zingen en genieten bij Kensington, gaf me echt kippenvel.

Eén van de leuke dingen van het Irish Festival is de afterparty na afloop. Het publiek is dan allang naar huis, maar voor de Ierse bands die speciaal naar Hoogeveen reizen is het echt de kers op de taart. Na afloop van het festival blijven zij nog gezellig hangen in de artiestenfoyer, om samen met elkaar muziek te maken. Deze afterparty is heel gezellig en duurt vaak nog tot diep in de nacht. Het is zo bijzonder om te zien dat de Ieren, ook al kennen ze elkaar niet en hebben ze nog nooit met elkaar samen gespeeld, toch altijd met elkaar muziek kunnen maken. Het lijkt wel alsof muziek hen allemaal echt door de aderen stroomt. Het is altijd een mooie afsluiting van een geslaagd festival. En zie die Ieren dan maar eens de deur uit te krijgen, als ze eenmaal gezellig aan het muziek maken zijn, haha!

Ik ga met plezier naar mijn werk, omdat geen dag hetzelfde is en we altijd met iets moois bezig zijn. Iedereen werkt hard en samen zetten we alles op alles om het publiek een leuke avond te bezorgen. Het geeft veel voldoening omdat je met zo’n uniek product werkt: een bijzondere ervaring. Voorstellingen en concerten blijven je soms jarenlang bij, roepen bepaalde emoties op. Met ons werk kunnen wij het publiek zo’n waardevolle ervaring geven!"