De kaartverkoop van theaterseizoen 2024-2025 is gestart!

Ontmoet het team - Team De Tamboer - René

Team De Tamboer - René

Hoofd Financiële administratie

In de rubriek Team De Tamboer stellen we onze collega's voor! Zij vertellen over hun werk bij het theater en delen herinneringen. Vandaag: René, hoofd Financiële administratie.

“Sinds januari 2023 ben ik begonnen bij Theater de Tamboer. Hiervoor heb ik 28 jaar lang bij Univé gewerkt, eerst in de financiën en later in de ICT. Maar functioneel beheer was niet helemaal mijn ding, daarom ben ik toch weer terug in de financiële administratie. Ik heb mijn eigen administratiekantoor opgezet, waar ik zo’n 50% van mijn tijd aan besteed. Een ideale combinatie, want zo heb ik stabiliteit en houvast, maar tegelijkertijd ook de vrijheid van mijn eigen zaak.

De vacature van De Tamboer sprak me heel erg aan, omdat de theaterwereld een unieke plek is om in te werken. Het is heel divers en gevarieerd. In het bedrijf zijn hele korte lijntjes en er hangt een informele sfeer. Je merkt aan het team dat alle collega’s heel erg servicegericht zijn. Het draait hier echt om de gasten. Dat is heel anders in een commercieel bedrijf.

Ik heb ook wel gewerkt bij bedrijven waar het alleen maar draait om targets. Zoveel mogelijk omzet draaien tegen zo min mogelijk kosten. Anderzijds heb ik ook ervaring in de culturele wereld, organisaties die afhankelijk zijn van subsidies. Bij De Tamboer worden deze twee eigenlijk gecombineerd. Het theater is een gesubsidieerde organisatie met maatschappelijke doelstelling, maar hier vinden ook commerciële activiteiten plaats. Die balans vind ik prettig.

De afdeling financiële administratie vorm ik samen met Heleen. Samen zorgen we voor tijdige verwerking van de facturen. Heleen is meer uitvoerend zodat ik mij kan richten op de inrichting van de administratie. Ik wil intern stappen zetten op het gebied van efficiëntie, rapportages en dergelijke. Daar zie ik kansen liggen om nog meer grip te krijgen op alles wat hier speelt.

Er staat altijd veel druk op mijn werk. Het moet natuurlijk wel allemaal af. De rekeningen moeten worden betaald en de administratie moet kloppen. Toch heb ik veel vrijheid in de manier waarop ik mijn werk doe en dagen indeel. Het leukste is dan ook de afwisseling. Natuurlijk heb je wel repeterende werkzaamheden, maar toch is iedere dag anders. En je krijgt een uniek kijkje in de keuken van een theater. Er hangt hier een hele gemoedelijke sfeer. We werken met een klein, compact team, maar zorgen er samen voor dat de boel draait. Dat vind ik mooi.

Ik heb regelmatig contact met Rudie, de programmeur, voor de financiële afwikkeling van voorstellingen. Ik hoor van hem dan ook veel over de artiesten waarmee hij bezig is en dat is leuk om allemaal mee te krijgen. Hij weet echt unieke producties naar Hoogeveen te halen, die soms zelfs nergens anders in Nederland staan. De krenten in de pap. Ik vind het heel leuk dat De Tamboer dat dan toch maar mooi voor elkaar krijgt.

Voor het komende seizoen heb ik al wat voorstellingen gezien die mij leuk lijken, zoals de Cirque Nouveau shows en Daniël Lohues. En Bert Visscher, maar die zit alweer vol!”